El túnel ferroviari més llarg i profund del món
Dues dècades després de l’inici de les obres del túnel de base de Sant Gotard, l’obra d’enginyeria més ambiciosa, arriscada i immensa de la història d’Europa està completada. D’exclusiu ús ferroviari, de 57 quilòmetres de longitud i enterrat, en ocasions, a més de 2.000 metres per sota de la superfície, el túnel ja s’ha inaugurat i ha estat creuat per un tren per primera vegada.
A les seves esquenes es remunta ara la història d’un pas llegendari, el futur del transport de mercaderies a Europa i vint anys de treballs excavant la roca alpina per arribar fins a aquí.
Què creua exactament el túnel?
Els cantons d’Uri i Ticino, o el que és el mateix, el sud de Suïssa, altament muntanyenc i fronterer amb Itàlia, i el nord, de caràcter més pla i fronterer amb Alemanya. El pas de Sant Gotard és una històrica ruta alpina que durant segles es va creuar per les altures i que només a la fi del segle XIX es va travessar per sota, superant l’imponent massís per tren.
Els túnels tenen la finalitat de facilitar el pas dels Alps i establir una ruta directa apta per a trens d’alta velocitat. Una vegada finalitzats, el temps actual de viatge de gairebé quatre hores entre Zuric i Milà es reduirà a dues hores i mitjana.
Les boques del túnel estaran prop de les ciutats de Erstfeld (nord) i Bodio (sud).
Font: Viquipèdia i Magnet